پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118146
ماجراي وام 100 ميلياردي در کرمان که سر از ميرداماد تهران درآورد
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1466

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از” بوتيا ” ؛ روزنامه استقامت کرمان در مطلبي نوشت : استاندار کرمان، پنج‌شنبه‌ي گذشته در همايش «تجليل از تلاشگران نمونه‌ي عرصه صنعت و معدن استان کرمان»؛ علاوه بر اين‌که درخواست‌هاي بخش خصوصي از دولت را برشمرد به آنچه که دولت نيز از اين بخش انتظار دارد، اشاره کرد. وي البته بار ديگر، از نبود فرهنگ مطالبه‌گري در بين مردم کرمان، انتقاد و همچنين تاکيد کرد که؛ سرمايه‌هاي استان بايد در خود استان بماند.

عليرضا رزم‌حسيني در ابتدا اما به بيان برخي از دستاوردهاي دولت در کشور پرداخت و با بيان اين‌که نيازي نيست ما دولتي‌ها بخواهيم به گذشته برگرديم و از گذشته نقد کنيم، گفت: «تنها به همين گفته بسنده مي‌کنم که؛ دولت يازدهم، فرمان ماشين اقتصادي معيوبي را که از جاده قانون خارج شده بود در دست گرفت. با اين وجود، مي‌بينيم اقدامات خوبي را در کشور انجام داده است».

استاندار کرمان با بيان اين‌که در حوزه‌ي اقتصاد اين ماشيني که دولت فرمان آن را در دست گرفته، نياز به سرويس دارد، گفت: «ما مي‌دانيم شما صنعت‌گران از تورم و بي‌ثباتي اقتصادي رنج مي‌بريد. مي‌دانيم مشکلات شما از درون صنعتي که داريد نيست بلکه؛ شما از سياست‌هاي دولت‌ها رنج مي‌بريد».

رزم‌حسيني خاطرنشان کرد: «آشفتگي اقتصادي در سال‌هاي گذشته باعث شده برخي صنايع در آستانه‌ي ورشکستگي قرار گيرند و تعدادي نيز تعطيل شده‌اند».

وي با اشاره به رويه‌ي اعتدالي دولت در سطح کلان و در استان کرمان، اذعان کرد: «در سايه‌ي همدلي که در کرمان به وجود آمده، اتفاقات بزرگي در استان افتاده است؛ اولين آن اين است که علماي دين، مشوق سرمايه‌گذاري در استان شده‌اند؛ بنده روزانه، تلفن و نامه‌هايي از ائمه محترم جمعه دارم که براي حل مشکلات صنعت يا کشاورزي در مناطق مختلف استان از دولت تقاضاي همکاري دارند». رزم‌حسيني ادامه داد: «در سنوات گذشته؛ نقدينگي کشور وارد بخشي از شرکت‌هاي وابسته به دولت شده است. يکي از ماموريت‌هاي ما اين بود که اين نقدينگي را به استان بياوريم».

وي از امضاي ?? موافقت‌نامه به ارزش بالغ بر ?? هزار ميليارد تومان توسط سرمايه‌گذاران بخش غيردولتي در استان کرمان خبر داد و تصريح کرد: «اين موافقت‌نامه‌ها با شرکت‌هايي که اهل تخصص و کاربلد هستند، امضا شده است».

مسير ناهموار است

وي در ادامه، با اذعان به اين‌که مسير بخش خصوصي در ايران به دليل بدبيني‌اي تاريخي که وجود دارد مسير ناهموار و دشواري است، اظهار کرد: «ما در استان کرمان آنچه فکر مي‌کنيم که دولت بايد به عنوان انتظار بخش خصوصي انجام دهد اين است که براي اين بخش، مزاحمت ايجاد نکند. مانع تراشي و کاغذبازي در مسير بخش خصوصي نکند». استاندار کرمان افزود: «ما مي‌دانيم انتظار بخش خصوصي از مجلس اين است که قوانين زيادي که راه انداخته که عده‌اي هم بايد به دنبال قوانين راه بيفتند تا آن را تفسير کنند، تعديل کند. کجاي دنيا ديده‌ايد مجلس، هر هفته يک قانون بنويسد؟».

اقتصاد سينوسي/ بخش خصوصي را رنج مي‌دهد

وي گفت: «اقتصاد سينوسي که در ايران داريم و متاسفانه بخشي از آن درون‌زا هم هست يعني خود ما آن را به وجود مي‌آوريم، بخش خصوصي را رنج مي‌دهد». رزم‌حسيني با بيان اين‌که بخش خصوصي هر صبح بايد بدهي مالي خود را چک کند، اظهار کرد: «تمام تقصيرها متوجه مجلس و دولت و کساني است که دست اندرکار ايجاد مزاحمت هستند».

وي افزود: «کرمان در طول تاريخ منشا تحولات در کشور بوده است؛ امروز انتظاري که از بخش خصوصي داريم اين است که کاري کند تا استان در کشور الگو شود». استاندار کرمان ضمن انتقاد از عدم مطالبه‌گري مردم کرمان؛ اين مساله را يکي از مشکلات استان دانست و تصريح کرد: «نان بد به دست مردم داده مي‌شود، کسي اما اعتراض نمي‌کند؛ ما اما از بخش خصوصي مي‌خواهيم تا مطالبه‌گر باشد. دستورالعمل به ما بدهيد؛ از دولت و مجلس بخواهيد کارها را برايتان انجام دهند».

ماندگاري شرکت‌‌ها را بالا ببريد

رزم‌حسيني با طرح اين سوال که انتظار دولت از بخش خصوصي چيست؟ گفت: «انتظار ما اين است که؛ تسهيلاتي را که از بانک‌ها مي‌گيريد در مسير خود استفاده و، از هزينه‌ي آن در موارد ديگري جلوگيري کنيد». استاندار کرمان افزود: «داريم شرکت‌هايي که در استان، بالاي ??? ميليارد تومان تسهيلات گرفته و در خيابان ميرداماد تهران برج اداري خريده‌اند!».

وي خطاب به بخش خصوصي با تاکيد بر اين‌که صداقت و امانتداري در مورد تسهيلات دولت داشته باشيد، اظهار کرد: «اشتغالي که ايجاد کرديد را حفظ کنيد؛ مي‌دانم سخت است. من خودم بخش خصوصي بوده‌ام و مي‌دانم وقتي ارز از يک‌هزار و ??? تومان به سه هزار تومان مي‌رسد؛ چه بمب هسته‌اي براي بخش توليد است. اما انتظار ما اين است که، ماندگاري شرکت و قدمت آن را بالا ببريد».

سهام‌داران عافيت‌طلب مي‌شوند

وي ادامه داد: «شرکت‌هايي که به مرحله بلوغ مي‌رسند سهام‌داران و مديران آن عافيت‌طلب مي‌شوند؛ مي گويد بروم يک ويلا هم بخرم. اما اين سوال را بايد بپرسيم که؛ چرا ولوو ??? سال سابقه دارد؟ چرا بستني‌فروشي در خيابان آکسفورد ??? سال قدمت دارد؟ اما صنعت ما به عافيت طلبي مي‌افتد؟».

رزم‌حسيني با بيان اين‌که دولت انتظار دارد پول بانک‌ها در مسير توليد يا همان مضاربه‌اي که وام گرفته شده، مصرف شود، اظهار کرد: «براي کارآفريني، فرهنگ‌سازي و، شرکت‌هاي خانوادگي ايجاد کنيد و نگذاريد فرزندانتان کارمند دولت شوند؛ کسي که دست در جيب خود نداشته باشد، منزلت ندارد». وي ادامه داد: «بايد فرهنگ‌مان را اصلاح کنيم؛ متاسفانه در فرهنگ ما، فرد، فقر همسايه را مي‌بيند، ناراحت نمي‌شود اما تا ماشين گران‌قيمت يک ثروتمند را مي‌بيند با چاقو روي آن خط مي‌کشد. ان فرهنگ بايد درست شود».

از خودخواهي سياسي دست برداريم

استاندار کرمان در ادامه، با تاکيد بر اين‌که وقتي من مي‌گويم استان کرمان مي‌تواند خودگردان باشد، شعار نمي‌دهم،  تصريح کرد: «از خودخواهي‌هاي سياسي و رفيق‌بازي بايد دست برداريم. نسل آينده بايد از ما به نيکي ياد کنند». رزم‌حسيني همچنين در بخشي از سخنان خود به مشکل کم‌آبي در استان کرمان اشاره و اظهار کرد: «بحران آب با وعده‌هاي توخالي حل نخواهد شد». وي از تشکيل کميته آب و راه‌اندازي پليس آب در استان کرمان نيز خبر داد و بيان کرد: «نسل آينده‌ي ما نمي‌پذيرد باغات پسته‌اي را که اجداد ما در اين کوير پرورش داده و به ثمر رسانده‌اند،  خشک کنيم». استاندار کرمان تاکيد کرد: «بايد مديريت آب را درست کنيم. تمام کساني که املاک کشاورزي دارند بايد بيايند تحت پوشش اين مديريت. انصاف آيا اين نيست که بخشي از ميلياردها پول پسته را در مديريت آب به کار ببريم؟». رزم‌حسيني گفت: «حدود ? ميليارد دلار طي ?? سال از استان کرمان با صادرات پسته خارج شده؛ توسعه اما، کجا اتفاق افتاده است؟».

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html